Där satt den...

Nyskjuten och klar! 

Eller ja, inte skjuten, men skjutit - som i färdigskjutet. Eller nej nu blev det komplicerat. Vi skjuter det åt sidan... =p

Men det känns iaf bra att man fortfarande har vad som krävs, även nu 10 år senare... "Kraven", eller rättare sagt, själva utbildningen har dock utvecklats ganska mycket sedan 1998. Borta är de tidsbaserade Lucky Luke-dragen som var min favorit (1,6 sek från hölster till skott i mål på 7 meters avstånd minns jag än, hehe). Nytillkommet är istället mörkerskytte med MagLite i vänster hand, enhandsskott med både höger och vänster hand, samt skott från skyddad position (vägg) och dylikt som rollspel med färgpatronskytte live och höga vrål a'la Cops på 5:an. Kändes lite fånigt om jag ska va ärlig... Det blir ändå aldrig som "på riktigt", men ok... Ändrat är också den traditionella stadiga sidobaserade Weaver stance-ställningen till en mer 70-tals-aktig snutserie-pang på rödbetan-ställning där kroppen är helt vänd emot målet med båda armarna raka. Jag blev inte riktigt vän med denna nygamla ställning, varpå jag också fick problem med det nya hårda plasthölstret som är vinklat rakt upp istället för lite framåt. Det drar ned tiden för snabbdraget markant och får också pistolen att sitta fast hårdare i hölstret... Suck, varför ska det alltid ändras på saker som var bra som de var? Syftet skall vara att försvåra för en förrövare att ta vapnet ifrån oss, men jag tror inte särskilt många skyddsvakter skulle låta någon potentiell buse komma så nära ändå... Nåväl, efter 45 timmar intensivstudier och övningar så var både teoriprov och uppskjutning klart. 42 rätt av 45 teorifrågor, och 24 godkända träffar av 26 skott får man ju vara ganska nöjd med... woho för mig! =p Då var den här milstolpen avklarad iaf. Inväntar Seg-curitas nästa steg...
Nu är man ganska kännbart schleten kan jag lova...
Ett kungarike för en massage... anyone? Kanske skulle ha pratat mer med fröken Tihi och fröken Fniss i receptionen... mooah!


Så här såg min söta egensminkade måltavla ut efter den snyggaste träffbilden på 20 meter med 3 av 3 skott *stolt* =D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0