I'm a Guitar Hero....

...Yes I am... huh! 

Konservativ som man är så har jag alltid varit skeptisk till den ide som presenterats sedan länge av en av de få vänner jag har kvar - att träffas och spela Guitar Hero. Speciellt då denna vän, med flickvän, utgör ett par som jag och min fd flickvän och livskamrat gärna spenderade tid med tillsammans alla fyra. Det är helt enkelt inte samma sak numera som bara tre... men självklart är jag glad att jag fortfarande har dem. Pratet om Guitar Hero har pågått ett tag, men blivit uppskjutet flera gånger. Visserligen är jag fortfarande lite av en spelnörd, men det brukar limiteras till "vanliga" spel - inte spel som kräver en massa plastiga fåniga tillbehör. Jag har alltid tyckt att det ser så tillgjort ut när folk står där och smattrar med fingrarna på sina plastgitarrer. Men en sådan tur att jag "lät mig övertalas", för dra mig baklänges så skoj det var. Otroligt svårt, men också lätt att lära tack vare olika svårighetsgrader, och väldigt underhållande. Jag har kämpat i ett halvår nu med att lära mig ackord till "riktig" gitarr och ett stort problem har varit just koordination i vänsterhanden. Spela klaviatur är SÅ mycket enklare, men att hitta ett ackord och sedan flytta alla fingrar från ett till ett annat tillräckligt snabbt har för mig varit som att lära en blind att måla - nästan. Jag törs nog påstå att jag är väldigt musikalisk, och klinka keyboard gjorde jag under några år för länge sedan med ganska gott resultat. Men gitarr... fy fn va bökigt det skall vara då =/

Därför måste jag säga att Guitar Hero är ett genidrag från speltillverkarna. Här får man inte bara enormt bra träning för koordinationen i vänster hands fingrar som hjälper för riktig gitarr också, men framför allt så får man också direkt belöning i form av musiken som spelas helt korrekt så länge du hinner med att trycka på rätt knappar... Börja på Easy och lär dig använda tre fingrar på tre knappar, för att arbeta dig uppåt till ändå Expert där du måste hålla reda på fem knappar och flera gånger mer toner. Detta är helt enkelt vansinnigt kul och ett suveränt partyspel, erkänner jag en smula motvilligt. Detta var ett trevligt avbrott från min dagliga depression, om än så bara för en kväll. I höst kommer Guitar Hero (4) - World Tour, komplett med trumset och mic. Haha *måste ha*...




Kommentarer
Postat av: Jenny

Har också vart jäkligt skeptisk till Guitar Hero men det låter ju faktiskt kul! Bara det att jag är riktigt dålig förlorare så jag brukar inte spela spel som jag inte klarar av första gången... :-P Och det innebär m.a.o. att jag knappt spelar spel alls hahaha Tragiskt :-)

2008-07-23 @ 00:21:06
URL: http://silme.blogg.se/
Postat av: Chris

Nämen hej där fröken, long time... ;p



Ja jag kan lova dig att detta är värt ett försök. Det var/är barnsligt trollbindande när man börjat få flyt och musiken faktiskt låter som den ska... hehe. Rock on! ;)

2008-07-23 @ 02:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0