Rottweiler eller Råttvajler?

Apropå min hund och Rottweiler som ras...
Ibland har man hamnat i diskussion, trots att jag inte är någon hundmänniska, med just hundmänniskor om hur en Rottweiler egentligen ska se ut. För mig är det väldigt elementärt. Vad det än är, om det så är en hund, en bil, en limpa, ett vin, ett klädesplagg, en blomma, en parym eller vad som helst, så skall föremålet se ut och bete sig som det är och gör i sin originalform. Kopior är aldrig lika attraktivt som ett original - inte sant? Rasen Rottweiler har, som säkerligen X antal andra hundraser, avlats på rätt absurda och fula linjer också, varför det inte var svårt för mig att välja kennel, när jag äntigen fann en kennel med de linjer jag söker. De äkta, ursprungliga och riktiga Rottweiler-linjerna.

Här är ett tragikomiskt exempel på hur en Rottweiler INTE ska se ut...
"Dobermann-look":


Och här är ett om möjligt ännu värre...
"Collie-look":



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jämfört med, den äkta Rottweiler-looken...



Så ska de se ut! Simple as that. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0