Narcissistisk personlighetsstörning...

...är något som fascinerar mig ENORMT, eftersom diagnosen stämmer så klockrent in på de flesta av de kvinnor/tjejer som jag varit oförsiktig nog att släppa innanför mina känslomurar. Jag har vart inne på detta förr, men det tål att upprepas och fördjupas. Få saker intresserar mig så mycket som mänskliga relationer, beteenden och eventuella psykologiska förklaringar till dessa. Samtliga av de listade diagnosparagraferna nedan är hämtade från seriösa källor och de stämmer alla in (mer eller mindre i alla fall) på antingen fröken I eller fröken A, eller både och - det vill säga de enda två som kommit mig nära sedan min ex-sambo flyttade för drygt 2 år sedan. Here we go, utan speciell ordning:


  • Är ofta upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glans, skönhet eller den perfekta kärleken.

 

  • Har en känsla av särskilt berättigande, d v s har orimliga förväntningar på särbehandling eller på att andra automatiskt ska svara upp till hans eller hennes förväntningar.

 

  • Utnyttjar andra, d v s drar fördel av andra för att uppnå sina egna mål.

 

  • Saknar empati: är märkbart obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov.

 

  • Har mycket liten eller ingen som helst förståelse för andras känslor, medan andra förväntas förstå hans eller hennes känslor utan närmare förklaring.

 

  • Är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund.

 

  • Är ibland arrogant och högdragen i sitt beteende eller sina attityder.

 

  • Förväntar sig att du automatiskt ska förstå vad han eller hon behöver och vill samt respektera detta utan ifrågasättande.

 

  • Kan vara otrogen mot sin partner därför att han eller hon inte kan sluta fantisera om "perfekt" och "felfri" kärlek och sex. "Gräset är nog grönare på andra sidan".

 

  • Har ständigt nya flirtar, romanser och förförelser p g a ovanstånde sökande efter "perfektion".

 

  • Fiskar efter komplimanger, smicker och beröm.

 

  • Omger sig med ja-sägare.

 

  • Reagerar med vrede på kritik, ifrågasättande eller tillsägelser och kan få okontrollerbara vredesutbrott när du inte automatiskt förstått vad han eller hon vill eller förväntade sig av dig.

 

  • Kan uppvisa stora känslostormar och omtanke, för att sedan plötsligt agera som du är betydelselös när du inte längre kan erbjuda det personen behöver eller när det inte längre är önskvärt.

 

  • Säger elaka saker till dig och påstår sedan att det var på skoj.

 

  • Förnekar: “Jag har aldrig sagt så”, “Jag har aldrig gjord det”, “Det har aldrig hänt”.

 

  • Blir irriterad, arg eller rent av elak om du berättar att du är ledsen, trött, nedstämd och/eller inte orkar mer i något sammanhang.


    ...etc


Om en person inte uppfyller alla kriterier för narcissistisk personlighetsstörning, men har flera besvärande narcissistiska symptom, kallas det för att personen har narcissistiska drag. Människor med andra psykiatriska tillstånd kan t ex ha narcissistiska drag och människor som, av psykologer och läkare, betraktas som friska och fungerande kan ha narcissistiska drag som är mycket besvärande för den närmaste familjen.

Andra personlighetsstörningar som ofta medför narcissistiska drag är antisocial personlighetsstörning, histrionisk personlighetsstörning, och ibland även borderline-personlighetsstörning (emotionellt instabil personlighetsstörning). Vidare säger man att de flesta av de personer som uppfyller kriterierna för psykopati (som har vissa likheter med antisocial personlighetsstörning) även är patologiskt narcissistiska. I Sverige används psykopatibegreppet (psykopatidiagnosen) mest inom kriminalvården. Människor med bipolär sjukdom kan periodvis ha ett narcissistiskt beteende, men har inte narcissistisk personlighetsstörning enligt diagnoskriterierna.

Ja... fascinerande som sagt, att så många med dessa drag, eller rent av med en hel del av detta beteendemönster faktiskt verkar dras till mig, som flugor till skit Så det är väl så de ser mig - som skit, helt enkelt.

Man kan säga att: Women just love to hate me, and I hate to love them...



Kommentarer
Postat av: den ofrivillige kritikern

it takes two to tango...

2010-01-18 @ 16:31:12
Postat av: Chris

Tråkigt med personer som måste vara anonyma...? Om jag inte vet vem som kommenterat så är det svårt att kommentera substansiellt tillbaka - inte sant? Givetvis krävs det "två för att dansa", men det är svårt om den ena alltid ska trampa den andra på tårna, eller? Don't get smart with me ;p

2010-01-18 @ 17:04:32
URL: http://romulus.blogg.se/
Postat av: Lisa

word

2011-02-22 @ 00:57:12
URL: http://lewaize.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Riktigt bra skrivet.. Jag har precis fått det konstaterat för mig att min mamma lider av detta.. Det är skitjobbigt och söker massa information om hur man ska hantera det... Det känns som att min mamma har sönder mig inifrån.. Men det har att göra med att hon inte kan kontrollera mig.. Hör gärna av dig till min mail om du vill.. Tycker det är synd att sånna tjejer dras till dig.. Det kan inte vara lätt...



Mvh Elisabeth

2011-02-24 @ 22:38:01
Postat av: Rospiggen

Jag har nyss fått diverse diagnoser men är faktiskt glad att jag inte fick narcissist :) Hittade hit när jag googlade på "hantera narcissism".

2011-02-25 @ 01:37:22
URL: http://rospiggenskriver.blogg.se/
Postat av: Chris

Hej på er, och tack för era kommentarer. Jag skriver egentligen bara för mig själv, men självklart blir jag bara glad om någon annan finner det intressant eller givande på något sätt :)

2011-02-25 @ 22:50:38
URL: http://romulus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0