Skorpionen & grodan

Det var en gång en skorpion som ville ta sig över en kraftigt strömmande bäck. Skorpionen insåg självklart att den inte kan simma, men medan den stod där och funderade så fick den syn på en groda som satt på en sten en bit ut i vattnet. "Hallå, herr Groda, tror du att du skulle kunna hjälpa mig?" frågade skorpionen. Grodan svarade instinktivt "Det beror på vad det gäller?". "Jag skulle behöva ta mig över bäcken och jag undrar om jag kanske skulle kunna få rida på din rygg medan du simmar över?" säger skorpionen. Grodan ser förvånad ut och säger försiktigt "Men du är en skorpion, du kan ju sticka mig?". "Varför skulle jag göra det, då kommer jag ju inte över bäcken, plus att jag skulle drunkna om du inte kan bära mig?" svarar skorpionen. Grodan funderar en stund och tycker det låter logiskt varvid han simmar mot strandkanten och låter skorpionen kliva upp på hans rygg. Hennes vassa ben gör lite ont på grodans rygg, men han håller sitt löfte och börjar simma mot andra sidan medan skorpionen tackar ödmjukt för hjälpen. Men halvvägs ut i det strömmande vattnet känner grodan en stark smärta mitt i ryggen, vrider på huvet och ser hur skorpionen just drar ut sin tagg med droppande gift från spetsen. Grodan säger med ångest och förtvivlan "Varför gjorde du så? Nu kommer vi ju båda att dö!?". Skorpionen ser med en tom blick på grodan och svarar uppgivet "Det ligger i min natur, jag kan inte rå för det". Sekunden senare sjönk de båda under ytan, och försvann...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0